Notariskantoor Klaske Vriesinga Zeewolde

Notariskantoor Vriesinga

Uw woning

Ben u van plan om een huis te kopen? Of misschien wel een bedrijfspand of kantoorruimte om uw bedrijf te vestigen? Het zijn ontzettend belangrijke beslissingen waar veel verplichtingen en risico’s bij komen kijken.

Wij helpen u graag bij het voldoen aan deze verplichtingen en het voorkomen van risico’s. Bijvoorbeeld door het opmaken van een (ver)koopovereenkomst, een leveringsakte of een hypotheekakte.

Levering

Is de (ver)koopovereenkomst getekend, is de bedenktijd voorbij en bleken de ontbindende voorwaarden niet nodig? Dan is het tijd om de woning officieel over te dragen. Hiervoor moet u naar de notaris. De notaris moet namelijk een leveringsakte ondertekenen. Notariskantoor Vriesinga helpt u hier graag mee.

Wat is een leveringsakte?

Eigenaar van een woning wordt u niet zomaar. De notaris zoekt eerst uit of de verkoper daadwerkelijk als eigenaar in het Kadaster staat geregistreerd en of de koper wel bevoegd is om de woning te kopen. Ook controleert de notaris of alle gegevens over de woning goed staan beschreven. Daarnaast onderzoekt de notaris of zowel de koper als de verkoper voldoen aan alle verplichtingen die in de koopovereenkomst zijn afgesloten. Pas wanneer deze zaken zijn vastgesteld, kan de leveringsakte worden opgesteld.

De afspraken die zijn vastgelegd in de koopovereenkomst vormen de basis voor de leveringsakte. In de leveringsakte neemt de notaris alle bindende voorwaarden op die met de koop van de woning te maken hebben. Vervolgens moeten zowel de koper als de verkoper én de notaris de leveringsakte ondertekenen.

Wat gebeurt er na het opmaken van de leveringsakte?

Na het opmaken van de leveringsakte, schrijft de notaris de leveringsakte in bij de openbare registers van het Kadaster. Het Kadaster houdt een registratie bij van alle onroerende zaken zoals woningen en bedrijfspanden. Daarnaast houdt het Kadaster bij wie de eigenaar is en via welke bank een hypotheek is verstrekt. Door de leveringsakte in te schrijven bij het Kadaster, kan dus iedereen zien wie de nieuwe eigenaar van de woning is en dat er een hypotheek is afgesloten. Dit is ook het moment dat u als koper officieel de eigenaar bent van de woning.

Hypotheekakte notaris

Wanneer u geld wilt lenen bij de bank voor de aankoop of verbouwing van een woning, vraagt de bank om een recht van hypotheek. Om een recht van hypotheek af te kunnen geven aan de bank heb je een notariële akte nodig. Dit is een hypotheekakte. Notariskantoor Vriesinga maakt deze akte graag voor u op.

Hoe werkt het hypotheekrecht?

Het hypotheekrecht houdt in dat de bank uw woning mag verkopen wanneer u niet meer uw hypotheek betaalt. Dit geeft de bank meer zekerheid dat ze de koopsom van de woning kan terugverdienen, evenals eventuele achterstallige hypotheekrente, boetes en overige kosten.

Een hypotheekakte bij de notaris

Om het hypotheekrecht officieel vast te leggen moet de notaris een hypotheekakte opmaken. Hierin staat onder andere beschreven wat de hoogte is van de hypotheek, wat het onderpand is, wat de te betalen hypotheekrente is en hoe de hypotheek afgelost dient te worden. Om de hypotheek vervolgens officieel op uw naam te zetten, moet de hypotheekakte worden ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Zo weten andere financiers dat er een hypotheekrecht zit op uw woning.

Blok56 - Webdesign & Grafisch ontwerp ×

Blok56, één ontwerpburo voor uw complete visuele communicatie. Het ontwerp van uw logo tot complete huisstijl, (product)fotografie, virtuele tours en natuurlijk uw website of webshop.

Ook zin om een project te starten? Neem contact met ons op, dan gaan we bouwen aan uw merk!

Contactinformatie

Emmasingel 56, 6001 BD Weert

Ontwerpburo:Blok56.nl
Email:info@blok56.nl
Telefoon:+31 (0) 495 623 646
Scroll naar boven